اخبارتاریخ

پیشینه مذهب در گیلان از قدیم تا کنون بررسی شد

گیلان مهر- الهام کیانپور
با حضور دکتر مهدی میرصالحی، پیشینه‌ی مذهب در گیلان از قدیم تا کنون بررسی شد.
جلسه‌ای دیگر از سلسله نشست‌های تخصصی انجمن مفاخر گیلان، صبح امروز، یکشنبه ۲۸مردادماه به ریاست دکتر ابراهیم صفری، در دفتر این انجمن در مجتمع خاتم الانبیاء رشت برگزار شد.
صفری ضمن خیرمقدم به مدعوین، به معرفی سخنران جلسه و آثار وی در راستای باستان‌شناسی پرداخت.
سپس، دکتر سید مهدی میرصالحی، پژوهشگر و باستان‌شناس گیلانی سخنان خود را با محوریت :” پیشینه‌ی مذهب در گیلان از قدیم تاکنون” مطرح نمود.
میرصالحی با این مقدمه که موضوع مورد بحث ما در باستان‌شناسی، آثار به دست آمده در حفاری‌ها و استنتاج آن‌هاست، گفت: نشانه‌ها و اشیای به دست آمده از حفاری‌ها بیانگر نوع تفکر، معیشت و فرهنگ اقوام است و در علم باستان‌شناسی هیچ قطعیتی وجود ندارد چرا که هر لحظه با نشانه‌‌ای جدید ممکن است همه چیز تغییر کند.
وی اَعمال و اندیشه‌های برخاسته از بطن انسان گذشته را در نوع و گذران زندگی آن‌ها پراهمیت دانست وگفت آثار حفاری شده در مارلیک نشان از آن دارد که در این منطقه، مذهب نقش خیلی پررنگی نداشته و تمایل به طبیعت و عناصرش بیشتر بوده است.
این پژوهشگر در ادامه افزود: در حفاری‌های ناحیه‌ی آق‌اولر، اشیایی در کنار متوفی در قبور به دست آمده که زردتشتی بودن ساکنان آن را رد می‌کند، چرا که تدفین در میان زردتشتی ها جایگاهی ندارد.


وی با بیان این‌که جهات و اشکال مختلف قبور نشان‌دهنده‌ی اهمیت جهان پس از مرگ برای مردم بوده، خاطرنشان نمود: به عنوان مثال مدل شرقی،غربی قبور می‌تواند توجه به طلوع و غروب خورشید باشد که برخی آن را به تفکر میترائیسم نسبت می‌دهند.
میرصالحی با اشاره به این مهم که مردم گیلان در گذشته، زندگی در ارتفاع را به زندگی در جلگه‌ی باتلاقی و مالاریاخیز ترجیح می‌دادند، گفت: در گذشته قبور در پست‌ترین زمین‌ها قرار می‌گرفت که این نشان از اهمیت زمین و خاک جهت کشاورزی و بهره‌برداری دارد.
میرصالحی با طرح این سوال که کدام دین در کلونی روستایی رشد کرده است، گفت همه‌ی ادیان در شهرهای بزرگ شکل گرفته و گسترش یافته‌اند. بنابراین گیلان سرزمینی با کوه‌های بلند، جنگل‌های انبوه، دریا و کلونی روستایی، محل تولد ادیان نبوده است. در این منطقه، بیش از آن‌که، پیروان دین واحدی پدیدار شود، تمایلات و اندیشه‌ها از درون افراد سرچشمه می‌گرفت.
این باستان‌شناس با اشاره به این که انسانِ گذشته برای روح اهمیت ویژه‌ای قائل بود، گفت: در گیلان، پیش از اسلام، مردم بیش از آن‌که پیروی ادیان وحدانی باشند، به ارباب ارواح و تفکر پیرامون آن، نوع دفن مردگان و اشیای آن‌ها علاقه و توجه نشان می‌دادند.
این پژوهشگر در ادامه، ضمن نشان دادن تصاویر اشیای به دست آمده در حفاری‌ها، پیرامون نمادهایی چون خروس، گل انار و‌ امثال آن به شرح و توضیح پرداخت.
در پایان، نیز اعضای انجمن و‌مهمانان، پرسش ها و‌ مطالب مرتبط به موضوع جلسه را مطرح نمودند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *